Sunday 14 October 2012

5 cara nak tawan hati bos

            Bos yang strict, cerewet ataupun perfectionist memang menguji ketahanan fizikal dan mental seseorg pekerja terutama yg baru melangkah ke alam perkerjaan. For your info,sudah hampir 4 tahun aku bekerja di salah sebuah bank terkemuka di Malaysia, memang banyak dugaan tp akhirnya aku telah berjaya menawan hati bos-bos seperti ini. So,aku nak kongsi dengan korang semua apakah cara-cara yang korang boleh guna untuk tawan hati bos.

1) Laksanakan adhoc task dengan segera.

         Mungkin kerja korang sudah pun bertimbun-timbun di atas meja, but task from your boss is a compulsory to be done. Korang tinggalkan kerja yg korang sedang buat, dan terus selesaikan tugas yg disuruh oleh bos. Jangan sesekali tangguhkan kerja yg diberi. Ini mungkin kerana tugas tersebut mempunyai urgent deadline & perlu dihantar ke big boss.So, dalam erti kata yang lain, boleh mempromosikan diri-sendiri dengan cepat.

2) Jangan melawan.

           Ini memang penting untuk korang yang baru nak start kerja.Jangan sesekali melawan cakap bos walaupun kadang-kadang kita rasa apa yg bos cakap tu adalah salah. Kalau korang nk kutuk atau komen ke, buat kat belakang. Don't show any argue to them.

3) Selalu update tentang daily work.

               Korang kena selalu update status on daily work yg korang buat.Mungkin agak leceh kenapa nak kena selalu update?.But this is a important to ensure that your boss know what are you doing. Jgn biarkan bos korang fikir yang korang ni tak buat kerja atau curi tulang.

4) Elakkan mengambil cuti atau mc yg kerap.

              Inipun salah satu sebab yg juga blh memberi impak negatif keatas karier korang. For sure lar bos korang akan bising if cuti tanpa sebab seminggu and subsequently mc 2 hari.Memang mendatangkan musibah.

5) Kerja mesti perfect and complete.

            Last but not least, this is a most important thing yg korang kena ingat. Jgn ingat nk cepat siap tp hasil mengecewakan. Ini akan membuatkan bos korang akan rasa kurang confident dgn kerja yg tlh diberikan, dan akhirnya menjatuhkan prestasi kerja.

Hopefully, all these dpt membantu korang terutamanya yg baru nak start kerja.....Thanks for keep reading....

No comments:

Post a Comment